Get Adobe Flash player

Jak wzywać

   Podstawowymi numerami alarmowymi Państwowego Ratownictwa Medycznego są numery bezpłatne:

999 lub 112

            Pod tymi numerami należy zgłaszać wszelkie sytuacje, w których konieczna będzie pomoc Zespołów Ratownictwa Medycznego. Dyspozytor medyczny wg obowiązujących procedur musi zadać kilka podstawowych pytań, tak aby ustalić powód wezwania, jego pilność oraz rodzaj zespołu, który zrealizuje to wezwanie. Bardzo istotne jest, aby nawet w dramatycznej sytuacji, nie podnosić głosu, krzyczeć, poganiać dyspozytora to nie przyśpieszy dotarcia zespołu, a może nawet opóźnić czas realizacji.

          Podstawowe pytania które zadaje dyspozytor:

                  1. co się stało ? – czy osoba poszkodowana jest przytomna? -czy się rusza?
                            czy reaguje na dotyk? ból? 

2. gdzie to się stało? ? dokładny adres, lokalizacja 

3.  kto potrzebuje pomocy ? ile osób? – wiek i płeć, nazwisko imię 

4.  kto dzwoni ?- tel. kontaktowy ze zgłaszającym 

5.  dodatkowy wywiad : dotyczący lokalizacji 

          W przypadkach krytycznych dyspozytor medyczny zawsze oferuje swoja pomoc w prowadzeniu czynności ratujących życie, w pozostałych przypadkach podpowiada w jaki sposób postępować z chorym do czasu przyjazdu Zespołu Ratownictwa Medycznego.